Is zitten het nieuwe roken?

 In Bewustwording

‘Zitten is het nieuwe roken’, meerdere onderzoekers en wetenschappers kunnen zich vinden in deze veelbesproken oneliner. “Steeds meer blijkt zitten het nieuwe roken te zijn”, stelt professor en hoogleraar sportgeneeskunde Frank Backx op de website van UMC Utrecht. Neuroloog Erik Scherder schreef er zelfs een uitgebreid whitepaper over.

Kern van waarheid?

Langdurig zitten vergelijken met roken. Het klinkt heftig. Toch worden er steeds meer onderzoeken gepubliceerd over de negatieve gezondheidseffecten van te lang en te veel zitten.  Zo hebben mensen die dagelijks 8 tot 11 uur zitten 15% meer kans om binnen 3 jaar te overlijden dan mensen die minder dan 4 uur per dag zitten. Dit stelt Hidde van der Ploeg, onderzoeker VU medisch centrum.

Nederland is Europees kampioen zitten

8 tot 11 uur zitten: dat klinkt lang. Toch krijgen veel Nederlanders het voor elkaar. Tel je eigen zituren maar eens bij elkaar op. ’s Ochtends tijdens vergaderingen, ’s middags tijdens de lunch, ’s avonds in de file en tijdens het avondeten, en dan heb je je werkuren (lees: zituren) achter het bureau nog niet eens meegeteld. Ongeveer 1 op de 3 Nederlanders zit meer dan 7,5 uur per dag. Daarmee zijn we Europees kampioen zitten.

Leestip: Het Kenniscentrum Sport en het RIVM maakten een factsheet met cijfers over hoeveel we met z’n allen zitten in Nederland, en wat dat betekent voor onze gezondheid.

Diabetes type 2 en hart- en vaatziekten

Het behoeft weinig uitleg dat deze Europese titel niet iets is om trots op te zijn. Langdurig zitten verhoogt het risico op zowel metabool syndroom als diabetes type 2. Daarnaast hebben mensen die lang zitten meer kans op hart- en vaatziekten. En wie denkt flink te kunnen compenseren met drie keer week een avondje sporten heeft het mis. Een werkdag lang zitten, aangevuld met een paar uur zittend tv-kijken in de avond, laat zich niet compenseren door een paar keer per week sporten. Dit blijkt uit onderzoek dat door medisch-wetenschappelijk tijdschrift The Lancet is gepubliceerd.

Simpele oplossing: minder zitten, meer bewegen

Wie onvoldoende beweegt heeft een grotere kans op klachten, zowel lichamelijk als geestelijk. De oplossing is simpel: vervang zitten met (lichte) inspanning. Meer bewegen heeft een positief effect op ons lichaam en brein. En dit effect wordt niet alleen gerealiseerd met topsport, maar ook met minder intensieve activiteiten. Volgens Scherder helpt het als mensen tijdens hun werkdag wat vaker gaan staan, de trap nemen in plaats van de lift of wat vaker op de fiets stappen.

Leestip: 3 social tips om minder te zitten op het werk

Wie twintig jaar terug had verkondigd dat langdurig zitten vergelijkbaar is met roken, was ongetwijfeld voor gek verklaard. Inmiddels is er veel bekend over de negatieve gevolgen van te veel en te lang zitten. De vergelijking is dus zo gek nog niet.

Recent Posts