Nieuwe beweegrichtlijnen: wat is er veranderd en waarom?

 In Bewustwording

Op 22 augustus 2017 publiceerde de Gezondheidsraad nieuwe beweegrichtlijnen. Het advies voor volwassenen: wekelijks minstens 150 minuten matig intensief moeten bewegen. Is dit anders dan de adviezen die we voorheen kregen? En waarom hanteren we de Nederlandse Norm Gezond Bewegen (NNGB), fitnorm en combinorm niet meer?

NNGB, fitnorm en combinorm

Nederland kende tot voor kort drie normen voor gezond bewegen: de NNGB, de fitnorm en de combinorm. De bekendste was misschien wel de NNGB: het advies om minimaal vijf dagen in de week minimaal een half uur matig intensief te bewegen.

De fitnorm vereiste minstens drie keer per week minimaal 20 minuten zwaar intensieve lichamelijke activiteit. Om aan de combinorm de voldoen, moest je aan de NNGB en/of de fitnorm voldoen.

Van normen naar richtlijnen

De normen, ontstaan in 1998, waren volgens het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) toe aan een update. De Comissie Beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad nam de normen onder de loep, met de nieuwe beweegrichtlijnen als resultaat.

Beweegtijd onveranderd, tijdstip en duur niet

Hoewel de normen zijn komen te vervallen, blijft de wekelijkse beweegtijd onveranderd: 150 minuten. De verdeling van de tijd is wél veranderd: van vijf dagen per week, een half uur per dag bewegen naar 150 minuten bewegen verspreid over meerdere dagen.

Minstens tien minuten achter elkaar bewegen is er ook niet meer bij. Een fietsritje van vijf minuten naar het station of een korte stevige wandeling maken volstaat ook.

Spier- en botversterkende activiteiten

Niet in de NNGB, fitnorm en combinorm, wel in de nieuwe beweegrichtlijnen: advies op het gebied van spier- en botversterkende activiteiten. De beweegrichtlijnen adviseren volwassenen om twee keer per week aan spier- en botversterkende oefeningen te doen. Denk bijvoorbeeld aan het doen van push-ups, maar ook aan voetballen, tennissen, fietsen en zwemmen.

Ook nieuw: minder zitten

Ook het advies met betrekking tot zitgedrag is nieuw. De Gezondheidsraad stelt dat veel zitten, zeker voor mensen die weinig bewegen, samen lijkt te hangen met een verhoogd risico op vroegtijdige sterfte. Hoe meer je beweegt, hoe minder sterk het negatieve effect van te veel zitten is.

Leestip: Dit doet te veel zitten met je lichaam

Waarom nieuwe adviezen?

Sinds 1998 hebben onderzoekers veel nieuwe kennis opgedaan omtrent bewegen. Toch zijn de normen voor gezond bewegen lang ongewijzigd gebleven. Daarom heeft minister Schippers van het ministerie van VWS de Gezondheidsraad gevraagd om de normen te evalueren in het licht van nieuwe wetenschappelijke ontwikkelingen.

Ook wilde ze graag weten of de verschillende aspecten van bewegen zijn te integreren in één norm. Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in de nieuwe beweegadviezen.

Meer lezen over de nieuwe beweegrichtlijnen?

Recommended Posts