Dit doet te veel zitten met je lichaam

 In Daarom minder zitten

Mensen zijn er niet op gebouwd om veel te zitten. Toch is onze maatschappij er helemaal op ingericht. We zitten achter de computer, bij overleg, onderweg in de auto of de trein, thuis op de bank of buiten op het terras. Heel comfortabel misschien, maar het heeft behoorlijk negatieve effecten op onze gezondheid. Dit doet te veel zitten met je lichaam.

Lang zitten beïnvloedt de insulinegevoeligheid

Als je zit gebruik je je spieren, en met name je beenspieren, nauwelijks. Het is ons allemaal wel duidelijk dat dat je conditie en spiermassa niet echt ten goede komt, maar het heeft nog andere, minder zichtbare gevolgen.

Je spieren bepalen namelijk ook in belangrijke mate hoe goed de insuline in je lichaam werkt. Met andere woorden: je spieren hebben grote invloed op de ‘insulinegevoeligheid’ in je lichaam. Eenvoudig gezegd: als je veel beweegt, werkt je insuline goed, als je weinig beweegt, werkt je insuline slechter en wordt de suiker in je bloed minder goed opgenomen door je lichaam.

Voorstadium van diabetes type 2

Lange periodes van inactiviteit, zoals uren achter elkaar op je bureaustoel zitten, hebben tot gevolg dat je insulinegevoeligheid slechter wordt. En omdat insuline-ongevoeligheid een voorstadium is van diabetes type 2, vergroot langdurig zitten uiteindelijk de kans op het krijgen van dit type diabetes.

Hidde van der Ploeg, onderzoeker van het VU medisch centrum, vertelt hier meer over in de onderstaande video van EenVandaag.

Is zitten het nieuwe roken?

Veel en langdurig zitten wordt door velen ‘het nieuwe roken’ genoemd. Peter-Jan Mol, expert op het gebied van sedentair gedrag en dynamisch werken, noemt het “een zwaar aangezette uitspraak met een kern van waarheid”.

Diverse onderzoeken tonen namelijk aan dat veel zitten op termijn kan leiden tot spierklachten en chronische aandoeningen als hart- en vaatziekten en diabetes type 2. Australisch onderzoek onder 200.000 volwassenen van 45 jaar en ouder toont aan dat veel zitten verantwoordelijk is voor bijna 7% van het aantal vroegtijdige sterfgevallen.

Leestip: Minder zitten is beter, en dit is waarom

Onderbreek zitten een keer per half uur

Gebleken is, dat wanneer je het zitten één keer per half uur een paar minuten onderbreekt, het risico op diabetes type 2 en andere gezondheidsrisico’s al sterk vermindert.

TNO adviseert in de Factsheet Sedentair gedrag op het werk om zitten regelmatig te onderbreken met staan of lopen. Hoewel de optimale duur en frequentie van deze onderbrekingen nog niet aan te geven zijn: varieren de eerste adviezen van ‘iedere 20 tot 30 minuten even opstaan of lopen’ tot minimaal 2 uur per dag staan.

Recommended Posts