Minder zitten bij… Rabobank

 In Laat je inspireren
Interview met: Yvette Akkermans Functie: Manager Staf & Services Naam bedrijf: Rabobank Vestiging: Rijk van Nijmegen Plaats: Nijmegen Bedrijfsactiviteit: Bankieren Aantal mensen: 180

Rabobank is van oorsprong een coöperatieve organisatie met als belangrijk doel betekenis geven aan de maatschappij. Daarom is Rabobank altijd op zoek naar manieren om dit doel te bereiken. Ze staan dicht bij de klant en weten daardoor goed wat er speelt in de maatschappij. “Door de voortdurende reorganisaties en vermindering van het aantal werknemers, kunnen wij dit intensieve contact met de klant alleen blijven onderhouden als we een dienstverlenende organisatie zijn met gezonde mensen”, zegt Yvette Akkermans. Yvette zag in dat er met deze gelijkblijvende ambitie maar verhoogde werkdruk iets in gang gezet moest worden om de werknemers gezond en vitaal te houden.

Bottum up

Vitaliteit was al een van de jaardoelen van de Rabobank Rijk van Nijmegen. Toch is de vitaliteitsbeweging van onderop pas goed op gang gekomen. Bij elk bedrijf zijn mensen in dienst die naast hun gewone baan een passie hebben voor een ander vakgebied, zo ook bij de Rabobank. Yvette wist dit potentieel aan te boren. Ze wist dat er werknemers zijn die naast hun functie bij de Rabobank bezig zijn met iets dat met vitaliteit te maken heeft, zoals diëtist, sporttrainer, masseur en coach. Deze groep werknemers bleek de perfecte start-up groep te zijn voor de vitaliteitsbeweging bij Rabobank Rijk van Nijmegen.

 

“Door de voortdurende reorganisaties en vermindering van het aantal werknemers, kunnen wij dit intensieve contact met de klant alleen blijven onderhouden als we een dienstverlenende organisatie zijn met gezonde mensen.”

 

Het voordeel van het vanaf de werkvloer invulling geven aan een dergelijk initiatief is volgens Yvette dat je niet afhankelijk bent van de keuzes van een directeur die het budget beheert. De bottom-up aanpak wordt gedreven vanuit de kracht van de organisatie, de medewerkers, en is gebaseerd op wat de mensen zelf willen waardoor er een groot draagvlak gecreëerd wordt. Zo ontstond de vitaliteitsbeweging, een vitaliteitsteam met een harde kern van 5 medewerkers, met als kick-off: de ‘Vitaliteitsmarkt’.

N.B: onder vitaliteit valt naast fysieke gezondheid (voeding en bewegen) ook mentale gezondheid (bijvoorbeeld veerkracht).

Markt

Op de Vitaliteitsmarkt werden verschillende activiteiten gedemonstreerd die mogelijk onder de paraplu van de vitaliteitsbeweging gehangen en uitgevoerd konden worden. Doelstelling was om het nieuwe vitaliteitsteam te introduceren en te meten wat men in de organisatie de meest interessante activiteiten vond. Er werd zo veel mogelijk gewerkt met initiatieven en ideeën van eigen medewerkers en klanten. Zo gaf de eigenaar van de lokale sportschool een presentatie hoe je topfit en vitaal kunt worden èn blijven en werden er stoelmassages, yoga, kleurenanalyse, dieetadvies, bureaufietsen, loopbanden en slaapcoaching aangeboden. Daarnaast werd het Its My Life™ programma uitgelegd aan de medewerkers die de markt bezochten.

Its My Life™ is een fitplan dat je uitrolt binnen je bedrijf om werknemers met behulp van activity trackers te leren hoe je ongezonde patronen doorbreekt en nieuwe, gezonde routines aanleert.

 

“De bottom-up aanpak wordt gedreven vanuit de kracht van de organisatie, de medewerkers, en is gebaseerd op wat de mensen zelf willen waardoor er een groot draagvlak gecreëerd wordt. Zo ontstond de vitaliteitsbeweging, een vitaliteitsteam met een harde kern van 5 medewerkers, met als kick-off: de ‘Vitaliteitsmarkt’.”

 

Van de bank af

Op de markt werd live gepolst welke activiteiten het meest veelbelovend waren; de bureaufietsen en het Its My Life™ programma kwamen als winnaars uit de bus. Inmiddels staat er op iedere verdieping een bureaufiets en is het Its My Life™’ programma geïmplementeerd binnen de hele organisatie. Rabobank Rijk van Nijmegen werkte al volgens de principes van het activiteiten-gerelateerd werken, maar dankzij het bureaufietsen en de stappentellers van Its My Life™’, zag Yvette minder dan een jaar na het lanceren van het initiatief werkelijk verandering in het zitgedrag van de medewerkers. Er wordt gewandeld tijdens bilateraal overleg, rapporten worden geschreven over tientallen kilometers fiets afstand en kopjes koffie worden letterlijk afgeslagen zodat men even op kan staan en zelf zijn eigen kopje kan gaan halen (om zo de persoonlijke stappen records te halen).

Resultaat

Het vitaliteitsteam is tevreden met de resultaten van haar inspanningen, maar weet dat er nog meer nodig is om effect te zien op bijvoorbeeld ziekteverzuim. Helaas is binnen de huidige reorganisatie bijna het hele vitaliteitsteam boventallig, maar de twee overgebleven enthousiastelingen gaan een nieuw team opzetten in 2017. Ze gaan aan de slag met nieuwe initiatieven zoals extra bureaufietsen (om aan de vraag te voldoen), wandel lunches waarbij op 1 kilometer afstand een picknickmand klaar gezet wordt, lijntjes in het tapijt die leiden naar de trap (in plaats van de lift) en stickers op de traptreden die aangeven hoeveel calorieën je verbruikt tijdens het beklimmen.

Recommended Posts