Beweegrichtlijnen 2017: 150 minuten bewegen en minder zitten

 In Nieuws

Volwassenen zouden volgens de nieuwe beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad wekelijks minimaal 150 minuten matig intensief moeten bewegen. Ook worden spier- en botversterkende activiteiten aanbevolen. Daarnaast is het advies om minder stil te zitten.

‘Bewegen goed voor iedereen’

“Bewegen is gezond voor alle leeftijdsgroepen”, zo luidt de bevinding van de Gezondheidsraad. Het gaat hierbij zowel om activiteiten gericht op uithoudingsvermogen als op kracht. Bij volwassenen en ouderen verlaagt bewegen het risico op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en depressieve symptomen.

Daarnaast hangt veel bewegen samen met een lager risico op borst- en darmkanker en vroegtijdig overlijden. Onderzoek toont aan dat de gunstige effecten van bewegen toenemen naarmate de hoeveelheid beweging toeneemt.

‘Voorkom veel stilzitten’

Veel zitten hangt samen met een hoger risico op hart- en vaatziekten en vroegtijdige sterfte. Het verband tussen veel zitten en gezondheidsklachten wordt zwakker naarmate mensen meer bewegen en is niet aanwezig bij mensen die veel meer bewegen dan de huidige beweegnorm.

Programma’s gericht op het verminderen van zitten verdienen meer aandacht en onderzoek. De cijfers tonen aan dat nog steeds een groot deel van de bevolking te weinig beweegt. “Een blijvende verandering in beweeggedrag kan mogelijk worden bevorderd door bij de inrichting van de fysieke omgeving hiermee rekening te houden”, stelt de raad.

Het advies met betrekking tot zitgedrag is een opvallende toevoeging aan de beweegrichtlijnen. Het Diabetes Fonds juicht deze toevoeging toe en voert een actief beleid om Nederlandse medewerkers minder te laten zitten op het werk.

Leestip: Minder zitten: zo maak je het mogelijk

Beweegrichtlijnen 2017

De Gezondheidsraad adviseert de minister van VWS om te stimuleren dat mensen blijvend meer bewegen en minder stilzitten. De nieuwe beweegrichtlijnen zijn gericht op het beweeggedrag van de algemene bevolking en is een minimumrichtlijn om mensen die weinig actief zijn te stimuleren meer te bewegen:

  • Bewegen is goed, meer bewegen is beter.
  • Doe minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning, zoals wandelen en fietsen, verspreid over diverse dagen.
  • Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.
  • Doe minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten.
  • Voorkom veel stilzitten.

Beweegrichtlijnen 2017

Recommended Posts