Inactiviteit ook slecht bij gezond gewicht

 In Nieuws

Ook als je een gezond gewicht hebt, is het belangrijk om voldoende te bewegen om prediabetes te voorkomen. Dit blijkt uit onderzoek van de universiteit van Florida.

Uit eerder onderzoek komt naar voren dat te weinig bewegen het risico op diabetes type 2 vergroot. Dit is vooral onderzocht bij mensen met overgewicht. Onderzoekers in Florida hebben nu het verband onderzocht tussen te weinig bewegen en de kans op diabetes type 2 bij mensen met een gezond gewicht. Zij vonden dat te weinig bewegen ook bij deze groep het risico op (pre)diabetes verhoogt.

Resultaten

Het onderzoek werd uitgevoerd onder meer dan 1.000 mensen van 20 jaar en ouder, in Engeland. Zij hadden allen een gezond gewicht en geen diabetes type 2. Uit de resultaten blijkt dat 25% van de mensen die een gezond gewicht hadden en inactief waren (minder dan 30 minuten per week bewogen) prediabetes hadden. Bij de groep van 45 jaar en ouder was dit zelfs 40%.

Prediabetes

Prediabetes is een voorfase van diabetes type 2. In deze fase reageert je lichaam al minder goed op insuline. Hierdoor zijn je bloedsuikerwaarden al iets hoger, maar nog niet zo hoog dat je diabetes type 2 hebt. Als prediabetes niet behandeld wordt, kan het overgaan in diabetes type 2. Maar als je op tijd ingrijpt, kun je prediabetes terugdraaien. Dat doe je door gezond te eten en meer te bewegen, en af te vallen indien nodig. De bloedsuikerwaarden worden dan meestal weer normaal.

Volgens de onderzoekers maken de resultaten duidelijk dat het belangrijk is om te bewegen om diabetes type 2 te voorkomen, ook als je een gezond gewicht hebt.