3 social tips om minder te zitten op het werk

 In Sociale omgeving

Fysieke middelen als sta-bureaus en fietsstoelen helpen zeker als je minder wil zitten op het werk. Maar ook op sociaal gebied kun je het nodige doen. In hoeverre betrek je jouw collega’s bij je minder-zitten-plannen? 3 social tips om minder te zitten op het werk.

Tip 1: Samen een frisse neus halen

Na de lunch even naar buiten om een rondje te lopen: gezellig en gezond. Haal een paar keer extra diep adem en je bent ook nog eens heel mindful bezig. Je brengt zo trouwens ook het niveau van het stresshormoon cortisol omlaag. Hoe meer collega’s je mee naar buiten kunt krijgen, hoe beter.

Tip 2: Pak alleen koffie of thee voor jezelf

Trek in een kopje koffie of thee? Vraag vooral niet of je ook wat mee kunt nemen voor je collega’s. En zeg ook ‘nee’ als het jou gevraagd wordt. Klinkt asociaal, maar het is juist sociaal. Wanneer ieder voor zichzelf koffie of thee haalt, heb je meer beweegmomenten te pakken. Ook goed: ga op je tenen staan wanneer je staat te wachten op je koffie of thee, zo span je je beenspieren aan. Goed voor de bloedsomloop.

Tip 3: Geef het goede voorbeeld

Misschien wel de belangrijkste tip: geef het goede voorbeeld. Wees niet bang om minder zitten bespreekbaar te maken op je werk. Durf bijvoorbeeld gerust de eerste te zijn die blijft staan tijdens een vergadering. Het maakt dat mensen actiever deelnemen aan een bespreking en het zorgt er ook voor dat vergaderingen een stuk korter duren. Want na een half uur staan, willen de meeste mensen wel weer zitten.

Recent Posts